Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President
Chcesz wysłać wiadomość do redakcji? Napisz na nasz adres e-mail

Najnowsze artykuły

loading...
Najnowsze artykuły

Najnowsze - uroczystości

loading...
Najnowsze - uroczystości

Najnowsze - w szkole

loading...
Najnowsze - w szkole

Najnowsze - na sygnale

loading...
Najnowsze - na sygnale

Najnowsze - sport

loading...
Najnowsze - sport
loading...
  Drogi
  Kultura
  Zdrowie
  Polityka
Po niemal 80 latach od wybudowania schron został ruszony z posad i przesunięty kilkadziesiąt metrów na wschód fot. Remigiusz Konieczka

Pięć dni trwała akcja przesuwania schronu obronnego z 1939 roku, znajdującego się w Wąsoszu. Jego lokalizacja została zmieniona, bo stał na środku przyszłej drogi ekspresowej S5.

W 2011 roku gotowa była koncepcja programowa budowy drogi S5. Uważna lektura koncepcji, a w szczególności planów przebiegu przyszłej drogi S5 pokazała, że na trasie ekspresówki w Wąsoszu stoi schron. Przypomnijmy, że jego budowa zaczęła się w lipcu 1939 roku. Był on jednym z ośmiu, które stały się częścią obrony linii Jezior Żędowskich w obszarze działania Armii Poznań. Inne można spotkać m.in. w Słupach, Nowym Świecie, Dobrylwie, Żninie (dwa) czy Skarbienicach.
Kiedy okazało się, że schron w Wąsoszu znajduje się w pasie drogowym S5, dyrektor muzeum Kamila Czechowska wystosowała pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, by podczas budowy nie burzyć go, a ocalić.
Jednocześnie pasjonaci historii organizowali pikniki przy schronie i zbierali podpisy pod petycją, by ocalić schron. Inwestor przychylił się do prośby społeczności lokalnej. W projekcie budowlanym zaznaczono, że schron ma zostać przesunięty w kierunku wschodnim.
Wykonawcą odcinka Szubin - Jaroszewo jest konsorcjum firm Trakcja PRKiI i Intercor. Od ubiegłego czwartku do dziś trwa kilkudniowa akcja przesuwania schronu. Schron jest przesuwany przy współudziale podwykonawcy, czyli firmy Gotowski. Samo przesuwanie schronu składało się z kilku etapów. Pierwsze polegały na podkopaniu budowli, podparciu go, betonowaniu toru pod bunkrem. Kolejny etap polegał na podniesieniu schronu na sześciu siłownikach 140 tonowych. Zostały podłożone stalowe sanie. Do sań zostały doczepione siłowniki i na płytach teflonowych przy użyciu smaru grafitowego bunkier był ciągnięty. Dwa metry przed miejscem docelowym siłowniki zostały przeniesione na tył toru i schron był pchany. Po dotarciu na miejsce schron został osadzony na podłożu. 180-tonowy schron przesuwany był w tempie metr na godzinę.
Rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA Tomasz Okoński dodał, że po wybudowaniu drogi S5 i dróg serwisowych schron będzie widoczny z tej ostatniej. Powstanie również zatoczka przy drodze serwisowej, gdzie będzie się można zatrzymać i obejrzeć go.

Remigiusz Konieczka
Pałuki nr 1356 (6/2018)

W związku z nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne informujemy o korzystaniu przez stronę palukitv.pl z plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.