Mimo że aplikacja eWniosekPlus, służąca do składania wniosków o płatności obszarowe, dostępna jest tylko w wersji elektronicznej, to Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zapewnia, że nie będzie problemów z jej wypełnieniem. Pomocą będą służyć pracownicy Agencji. Jednak rolnicy muszą być przygotowani na bieg przez płotki.

Już za dwa tygodnie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpocznie nabór wniosków na płatności obszarowe. Od tego roku wszystkie wnioski mają być kierowane do Agencji w formie elektronicznej przez aplikację eWniosekPlus. Problem polega na tym, że aplikacja ta nie jest jeszcze w pełni sprawna. W celach testowych ARiMR udostępniła tzw. wersję demonstracyjną w skrócie zwaną demo.
Na spotkaniach z doradcami, między innymi na tym zorganizowanym przez Inter-Vax w Skórkach pod Rogowem, rolnicy pytali, jak to składanie wniosków będzie w tym roku wyglądało.
Mirosław Spochacz, kierownik Powiatowego Zespołu Doradców w Żninie alarmuje, że na dwa tygodnie przed naborem wniosków, wersja ostateczna programu nie jest gotowa, a wersja demo nie jest w pełni edytowalna. W związku z tym nie mógł zorganizować szkolenia i nie mógł zaprezentować rolnikom jak działa aplikacja.
- Przekazywanie wiedzy teoretycznej nie popartej ćwiczeniami praktycznymi, też mija się z celem, bo rolnicy w ostateczności i tak trafią do doradcy, a wypełnianie e-wniosku jest dwa, trzy razy dłuższe niż wniosku papierowego - wyjaśnia Mirosław Spochacz.
Zdaniem doradcy wersja demo nie wystarczy do tego, aby przećwiczyć różne przypadki związane w wypełnianiem wniosku. Wersja demonstracyjna jest ograniczona, narzuca z góry pewne scenariusze, pewne modele gospodarstw, a życie te modele weryfikuje. Samo logowanie do aplikacji może przynieść rolnikom sporo problemów, bo potrzebne są do tego numer gospodarstwa, sześć ostatnich cyfr konta, na które spływają płatności i kwota ostatniej płatności z ARiMR. Nawet jeśli rolnik ma nadane hasło i prawidłowo je wpisze, to i tak działanie pełnej wersji jest ograniczone. - Na szkoleniu, na jakim byliśmy, pełna wersja działała 12 minut i padła - mówi Mirosław Spochacz.
Do centrali ARiMR w Warszawie skierowaliśmy prośbę o wyjaśnienie tematu. I otrzymaliśmy odpowiedź, że szkolenia organizowane z wykorzystaniem wersji demo być może nie są w stanie zapewnić przejścia pełnej ścieżki we wszystkich możliwych przypadkach, jednak pozwalają na przygotowanie do pracy z tą aplikacją. Łącznie z udostępnieniem pełnej wersji eWniosekPlus, na stronie internetowej ARiMR będzie dostępna instrukcja obsługi oraz filmy instruktażowe pozwalające na zapoznanie się z obsługą aplikacji.
W przypadku problemów z wypełnieniem wniosku o płatności w aplikacji eWniosekPlus w każdym biurze powiatowym ARiMR będzie zapewniona bezpłatna pomoc techniczna dla rolników - czytamy w odpowiedzi.
Zapytaliśmy też o to, czy w biurze powiatowym będą przyjmowane wnioski w formie papierowej jeśli rolnik nie będzie mógł sobie poradzić z wypełnieniem wersji elektronicznej: - W związku z faktem, iż w biurach powiatowych ARiMR dostępna będzie pomoc techniczna, przesłanką uzasadniającą złożenie wniosku w formie papierowej może być jedynie brak dostępu do komputera z dostępem do internetu przy jednoczesnym braku możliwości skorzystania z pomocy doradcy bądź braku możliwości udania się do biura powiatowego, gdzie taką pomoc można otrzymać.

Remigiusz Konieczka
Pałuki nr 1359 (9/2018)

W związku z nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne informujemy o korzystaniu przez stronę palukitv.pl z plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.